onsdag 11 april 2012

Choklad i present? Nej tack!



Helt ärligt? Vem känner du igen dig mest i av dessa två?
Idén om att alla kvinnor vill ha blommor och choklad i present. Hur uppstod den egentligen? Det är ju så söndertjatat så det måste sträcka sig så långt tillbaka som till den tiden då bra choklad var svårt att få tag på och då det dessutom var mer accepterat och ansågs fint att vara kurvig.
Bilden av en kvinna i Marilyn Monroe-stil som ligger i soffan i negligé och duniga klacktofflor, samtidigt som hon sensuellt petar i sig choklad är nog rätt långt från verkligheten.
Visst det är gott med choklad. Absolut. Men tro mig, den kvinna som vill ha choklad skaffar den själv. Förmodligen i alldeles för stora mängder dessutom. Chokladen intages dessutom knappast i soffan i negligé. Snarare i mysbyxor. Förmodligen inte ens i hemmet, utan i bilen. I desperation. För såna är vi. Chokladälskarna.
Jag minns så väl en gång när jag köpte en stor pralinask till min chokladälskande kompis i födelsedagspresent. Vi var nog inte mer än tonåringar och det första hon gjorde var att hon spände ögonen i mig och sa:
-Jaha, den här ger du mig för att jag ska bli tjockare än du va?
Vilken flopp det var.
Sedan dess aktar jag mig för att köpa choklad till folk. Om de inte önskar sig det förstås. Min mamma brukar ha som standardönskemål till jul att få en bra bok och en chokladkaka. Och det kan jag förstå. Det är mysigt att krypa upp i soffan och läsa och äta choklad. Men inte ligger man där i någon jävla negligé för det.

Sist jag fick en chokladask av min man och satt i soffan och njöt av den med asken parkerad i knät började han håna mig för att jag var glupsk. Jag inser nu att missen jag gjorde var att jag inte slank i en sexig kreation, då hade jag fått äta den ifred och bara varit bootalicious.
Så funderar du på att ge någon choklad i present. Lyd mitt råd och låt bli. Om man inte uttryckligen önskat sig det. Det kan givetvis bli total succé, men det kan lika gärna bli katastrof. Personen kanske kämpar med en strikt diet. Då pajar du allt.
Så för säkerhets skull. Köp något annat. Ingen som verkligen älskar choklad har någon brist på den varan. Jag lovar.

Sen finns det såklart undantag i hur man presenterar gåvan. Men det är en helt annan historia...


3 kommentarer:

  1. Ha ha ha! För en gångs skull har du Fel, fel fel!

    Dels för att; man blir inte tjock av choklad, vem skulle INTE vilja se ut som Marilyn och... Det är ju tanken som räknas?

    Dessutom anser jag att detta med gåbortpresenter börjar bli överdrivet. Kan man inte bara få bjuda nån på en schysst middag ändå? Det kan du väl blogga om?

    PT

    SvaraRadera
    Svar
    1. Toppen, då vet jag vad du ska få när du fyller år... :)

      Sen beror det på vilken choklad det rör sig om. +70% choklad tror inte jag heller man blir tjock på. Däremot fylld mjölkchoklad, för det är så jämrans mycket socker (och lite choklad). Sorry, men det står jag fast vid kompis.

      Radera
    2. Håller för övrigt helt med om gåbortspresenter i allmänhet. Känn ingen press där. Så känner inte jag någon press heller. Praktiskt.

      Radera